Om

SBK Konstförening Göteborg, har funnits i femtio år. Den startade på stadsbyggnadskontoret därav namnet som fortfarande har en rest kvar med SBK. Inarbetat namn som får vara kvar även om vi nu är en fristående konstförening med medlemmar i och utanför förvaltningar i Göteborg Stad.

Om SBK konstförening Göteborg:

Våra medlemmar är ofta anställda, eller tidigare anställda, i Göteborgs Stad. Bland annat på fastighetskontoret, stadsbyggnadskontoret, stadsledningskontoret, intraservice, trafikkontoret och konsument- och medborgarservice. Det finns också medlemmar som jobbar i andra förvaltningar i kommunen då vi anställda ibland byter jobb och förvaltning men vill fortsätta vara medlemmar i konstföreningen. Det är också tillåtet att ansöka om medlemskap även om du inte jobbar eller har jobbat i kommunen.

I Traktören på Köpmansgatan 20, en trappa ner, disponerar föreningen en utställningsvägg och bjuder in konstnärer att ställa ut där. Vi har också medlemsutställningar nån gång per år.

Vi arrangerar föredrag och guidade visningar här i Göteborg och på andra ställen. Vi reser tillsammans och ser på konst. Ett populärt resmål har genom åren varit konstrundan på Österlen och Louisiana i Danmark. Vi arrangerar gärna program och resor tillsammans med andra föreningar som exempelvis Traktörens fotoklubb.

Se mer under Utställningar, Medlem och Kontakt