VÄVDA RUM – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst

Utställningen pågår till 30 september.

SBK Konstförening är värd i Göteborg för den unika utställningen som visas på över 130 platser i landet mellan 20 maj och 30 september. Det gör den till den geografiskt största utställningen i Sverige.

Utställningen består av tio verk skapade av lika många konstnärer. Verken ser du med hjälp av din mobiltelefon. Verken är placerade på tio platser i centrala Göteborg, så du kan själv vandra runt och uppleva dem.

Konstverken i Vävda rum är gjorda med AR-teknik och är virtuella. Utställningen utnyttjar samma teknik som det kända spelet Pokémon Go, men i konstnärligt syfte. Genom att ladda ner appen Vävda rum till din mobil kan du på en karta se var konstverken är utplacerade i centrala Göteborg.

Du besöker alla tio verken genom en promenad på ca 3 kilometer. Flera av konstverken i utställningen är interaktiva och förändras när besökaren sjunger, gör rörelser eller är delaktig tillsammans med andra besökare.

Förbered dig genom att:

• Ladda ner appen ”Vävda rum” (fungerar från 20 maj).
  • Ha en fulladdad mobil av inte allt för gammal modell för att kunna se verken (appen kräver mycket batteri så ta gärna med en powerbank/extrabatteri om du har).
  • Ta med hörlurar till telefonen.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum är:
Space Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James, SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Rosalie Yu).

Dela gärna bilder i sociala medier och tagga
Om du lägger upp bilder från utställningen får du gärna tagga riksförbundet: @sverigeskonstforeningar och använda hashtagen #vävdarum – så kan vi enklare hitta och dela era inlägg!

Utställningsperiod 20 maj till 30 september.

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen.